zondag 18 oktober 2015

ART NOUVEAU

Jugendstil of art nouveau is een kunststroming die tussen 1890 en 1914 op verschillende plaatsen in Europa populair was, voornamelijk als reactie op het vorm vervagende impressionisme. De jugendstil manifesteerde zich vooral in gebruiksvoorwerpen (glaskunstboekenplateelsieradenmeubels etc.), de architectuur en de schilderkunst. De stroming kende een korte maar hevige bloeitijd, dat zich voornamelijk uitbreidde tijdens de belle époque. In West-Europa was de stijl ruim voor 1910 al verleden tijd, in het oosten kon ze wat langer overleven.


Benaming

De aanduiding jugendstil gaat terug op de naam van het weekblad Die Jugend dat vanaf januari 1896 in München verscheen. Voor verwante stromingen die elders in Europa tot bloei kwamen zijn ook andere termen in gebruik, waarvan er een, art nouveau, evenals jugendstil een overkoepelende term is geworden. Art nouveau blijft in het algemeen voorbehouden aan België en Frankrijk, terwijl jugendstil wordt gekoppeld aan Oostenrijk en Duitsland. In het Nederlands zijn beide aanduidingen in gebruik, waarbij de Franse aanduiding art nouveau ook in de vertaling nieuwe kunst wordt gebruikt voor de uitingsvormen van de stijl in Nederland zelf. Daarnaast wordt in spottende zin gesproken van slaolie-, spaghetti- of vermicellistijl. Benamingen voor andere lokale varianten zijn de Oostenrijkse Secession, de Engelse modern style of Liberty style, het Catalaanse modernisme en de Russische stil modern.
Ondanks de opvallende regionale verschillen zijn er enkele kenmerken die deze stromingen verenigen: een optimistisch wereldbeeld en geloof in de toekomst, een voorliefde voor het gebruik van nieuwe, moderne technieken (in de architectuur bijvoorbeeld grote glasoppervlakken), een afkeer van symmetrie en een voorkeur voor ornamentiek, waarbij bloem- en vogelmotieven domineren.
Een jugendstilproduct is dikwijls een Gesamtkunstwerk omdat dezelfde stijlkenmerken terugkomen in een gebouw, meubel of siervoorwerp.

Algemene kenmerken van jugendstil

Het jugendstilornament is samengesteld uit motieven die gewoonlijk asymmetrische composities vormen met een tweedimensionaal karakter, zoals men dit ziet op meubels, sieraden, lampen, bedrukte stoffen enz. De belangrijkste inspiratiebron van deze kunststroming is de natuur. De motieven zijn vaak langstelige, gracieus gestileerde planten en bloemen (lelies, kelken, irissen, papavers, rozenknop), vogels (zwanen, pauwen), libellen, de eivorm, wolken- water- en rotspartijen, vaak gecombineerd met slanke vrouwengestalten.
De bewogen lijnen waren een middel om emoties uit te drukken. Deze vormen zijn ook te zien bij de boekdrukkunst en bij decoratieve vormen van bijvoorbeeld trapleuningen, balkons en gevels. IJzer was namelijk geschikt om verwerkt te worden tot sierlijke gebogen vormen. Dat het in zoveel kunstvormen werd toegepast, kwam doordat het heel gebruikelijk was dat een architect ook meubels, zilver, glaswerken, wandversieringen en affiches ontwierp. De jugendstilkenmerken kwamen het meest tot uiting in de grafische kunst, waar de lijn het belangrijkste element is. De illustraties en de letters werden als één geheel ontworpen. Zo ontstond een combinatie van beeld en tekst.
Jugendstilproducten hebben ook vaak Japanse kenmerken zoals lege ruimten en de waaiervorm. Dat kunstenaars met de Japanse kunst in aanraking kwamen, kwam onder meer door de invloedrijke kunsthandelaar Siegfried Bing. Hij was erg onder de indruk van de Japanse cultuur die vanaf 1854 op de Europese en Amerikaanse markt kwam. Bing specialiseerde zich in deze kunst en had veel Japanse kunst in zijn Parijse galerie L’Art Nouveau, waaraan de stroming haar Franse naam ontleent.
De letters werden in de jugendstilperiode zo min mogelijk geassocieerd met de drukkunst en de mechanische productie. In één tekst kon men meerdere letterhoogten aantreffen doordat enkele of meerdere letters vergroot of verkleind werden.
Gewijzigde sociale en economische omstandigheden en de toepassing van nieuwe materialen zoals beton[bron?], brachten na de Eerste Wereldoorlog het einde van de jugendstil. In het midden van de jaren zestig van de twintigste eeuw beleefde de jugendstil, vooral in ontwerpen voor affiches en textiel, een nieuwe bloei. De lettervormen, vooral de initialen uit de jugendstil- of art nouveauperiode, inspireren nog steeds veel kalligrafen.


De basis van de jugendstil lag in Engeland. Door de industriële revolutie hechtte men daar rond 1850 erg veel waarde aan alles wat met mechanisatie te maken had. Het eerlijke en eenvoudige handwerk was uit de gratie. Een machinaal vervaardigd product had voor de mensen in die tijd veel meer waarde dan een product dat door ambachtslieden was gemaakt. De industriële revolutie vierde hoogtij. Men verdiende veel in die tijd want de productie was goedkoper geworden. Mensen voelden zich rijk en wilden daarom ook dingen hebben die de echte rijken hadden. Daarom werden vroegere stijlen geïmiteerd en snel en slordig gemaakt om aan de vraag te voldoen. Zo had ook de kalligrafie, de met de hand vervaardigde werken in schoonschrift (monniken), in die tijd afgedaan. Dat kwam in dit geval door de opkomst van de drukpers. Maar er waren mensen die dit klakkeloos imiteren verwierpen en de met de hand gemaakte, traditionele producten wilden beschermen en zelf weer wilden gaan maken. Men vond dat men zelf moest kunnen waarnemen hoe een product tot stand was gekomen. Zo ontstond de arts-and-craftsbeweging.
Als reactie op allerlei neostijlen (stijlimitatie, kitsch, slordige machinale uitvoering) ontstond in Engeland aan het eind van de negentiende eeuw, de 'Arts and Crafts movement'. Deze beweging, door John Ruskin en later vooral door William Morris gepropageerd, wilde een hervorming bewerkstelligen door de producten niet meer door machines te laten maken maar weer over te gaan op ambachtelijke vervaardiging. Het ideaal was: fraaie, degelijke objecten maken voor de gewone man. Het was niet direct een ontwerp-stijl maar meer een ontwerp-principe. De arts-and-craftsperiode heeft dus geen herkenbare stijlkenmerken. (Helaas was het te kostbaar voor de gewone man. Kunstzinnig was het geslaagd, sociaal faalde het.) Het ontstaan van vele vormen van de nieuwe kunst blijkt dan ook vaak door de Engelse arts-and-crafts te komen. De ideeën van de arts-and-craftsbeweging werden overgenomen in Amerika (Tiffany) en een groot deel van Europa, het eerst in België (onder anderen Van RysselbergheHortaVan de Velde), in Frankrijk (onder anderen MuchaToulouse-Lautrec), in Nederland (onder anderen TooropCuypersDijsselhofDe Roos), in Schotland (Mackintosh), in Duitsland (Eckmann), in Oostenrijk (Wagner), in Spanje (Gaudí) en in Italië, Hongarije en Scandinavië (Kopenhagen).

William Morris

William Morris (1834-1896) stichtte in 1861 een atelier waar veel vormen van kunstnijverheid werden beoefend. Hij wordt, hoewel zijn stijl zich niet ontwikkelde tot de bekende zweepslag, door zijn denkwijze gezien als de grondlegger van de jugendstil/art nouveau. Volgens Morris was kalligrafie te beschouwen als ware kunst en zo propageerde hij het ook. Mensen die kalligrafeerden konden zich verder gaan ontplooien en zich kalligraaf noemen. Kalligrafie werd weer een gerespecteerde kunstvorm en kalligrafen werden weer als kunstenaars gezien. Morris en zijn leerlingen hielden zich bezig met het kalligraferen en illustreren van boeken, met het ontwerpen van glas-in-loodramen, met het ontwerpen van behangmotieven, met houtsnijkunst en met het ontwerpen en borduren van wandtapijten. De invloed van Morris was snel in andere landen van Europa, en zelfs in de Verenigde Staten van Amerika, merkbaar. Morris ging helemaal terug naar de oorspronkelijke manier van kalligraferen. Kalligrafische letters mochten volgens zijn beginselen, alleen maar geschreven worden met de ganzenveer of met het penseel. De drukletters die de kalligrafische lettervormen (zoals de gotische letters) hadden vervangen, moesten van Morris verdwijnen. Hij stichtte ook de Kelmscott Press (1890) waar sierlijke vrouwengestalten en bogen van plantenstengels enz. bij boekillustraties veel gebruikt werden. Een andere bekende, jong gestorven, Engelse kunstenaar was Aubrey Beardsley (1872-1898). Hij maakte affiches in een persoonlijke art nouveaustijl. Hij gebruikte veel ononderbroken, asymmetrische slingerlijnen en eenvoudige zwart-wit vlakken. Hij liet zich, net als andere jugendstil-/art nouveaukunstenaars inspireren door het Oosten, de Middeleeuwen, het Keltisch vlechtwerk, de achttiende eeuw en de ornamentiek in de renaissance. Hoewel er sprake was van een nieuwe stroming, waren er grote verschillen in de diverse landen.



Art nouveau en Siegfried Bing

Op het Europese continent heerste alom bewondering voor de arts-and-crafts. Men begreep de uitdaging om een nieuwe kunstvorm te scheppen, gebaseerd op inventieve creativiteit en gedegen vakmanschap. Ook hier ging men voorbij aan het sociale element wat toch een belangrijk uitgangspunt was. Zodoende is art nouveau al vanaf het prille begin een luxe, kostbare kunst geweest en slechts betaalbaar door een handjevol liefhebbers.
Ideeën en werk van de arts-and-crafts drongen op het continent het eerst door tot de Belgische kunstenaars in Brussel. Daar ondertekenden in 1883, 20 kunstenaars het manifest van de kunstenaarsgroep "Les Vingt" (De Twintig). De groep had tot doel de progressieve, artistieke krachten te bundelen en gezamenlijke salons te organiseren. De groep was hoofdzakelijk Belgisch, maar had nauwe contacten met de Parijse, Nederlandse en Engelse moderne kunstwereld. De Vingt-leden waren enthousiast over de geschriften van onder anderen William Morris en Walter Crane. Crane gebruikte golvende lijnen die we in de omslag van de catalogi van Les Vingt terugvinden. Hierop zien we ook dat er gebruik wordt gemaakt van het lege vlak, een belangrijk kenmerk dat men van de Japanse kunst heeft overgenomen.
Siegfried Bing (1838-1905) was van Duitse oorsprong en opgegroeid met de handel in porselein en luxe goederen. Hij verdiende eerst de kost met de productie van nieuw ontworpen serviezen. Al gauw specialiseerde hij zich in de Japanse kunst. Maar de markt voor de Japanse kunst raakte in de jaren tachtig en negentig geleidelijk overvoerd. Bing zocht en vond nieuwe uitdagingen in onder meer de Verenigde Staten. Daar kwam hij in contact met Tiffany. Hij gaf opdrachten om onder andere glas-in-loodramen te laten maken in de fabriek van Tiffany in New York. Tiffany was lid van een groep kunstenaars die een bijzondere schilderwijze toepaste. Ze schilderden de natuur zoals ze deze ervoeren in ongemengde kleuren. De kleurvlakken werden duidelijk door lijnen van elkaar gescheiden. Aan leden van dezelfde groep Nabis-kunstenaars vroeg hij voor zijn nieuwe galerie ontwerpen te maken voor meubilair, textiel, serviezen en boekbanden. Dat was heel ongebruikelijk voor een kunsthandelaar en zo kreeg hij de naam een promotor te zijn. Die nieuwe galerie in de Rue de Provence werd in 1895 geopend en heette L’Art Nouveau. L’Art Nouveau was een progressieve salon waar jonge kunstenaars hun nieuwe kunst exposeerden. Zo kwam deze kunststroming aan zijn naam. Bing was dus een grote stimulator van de vernieuwende kunst.
Er zijn verschillen tussen de Belgische en Franse art nouveau. In België werden de plantmotieven vaak gestileerd. Daar ontstond de nu zo bekende dynamische "zweepslag" van Victor Horta (1861-1947) en Henry Van de Velde (1863-1957). Horta en Van de Velde gelden als twee van de belangrijkste vertegenwoordigers van de stroming.[1][2] In Brussel bevindt zich ook het Hortamuseum.
In Frankrijk werden de plantenstengels en bloemknoppen niet zo gestileerd overgenomen maar meer hoe ze er in het echt uitzagen. De ontwikkeling van affiches gaf de kunstenaar een geheel nieuw werkterrein. Door het ontwerpen van affiches, werkten verschillende takken van kunst samen. Daardoor ontstond er eenheid in de grafische- en schilderkunst, in combinatie met de typografie (letterkunst). Er zijn nu nog veel affiches in art nouveaustijl van Belgische en Franse kunstenaars bekend. Bijvoorbeeld die van Alfons Mucha (geboren in Tsjecho-Slowakije en bekend geworden door zijn ontwerp voor Sarah Bernhardt) en van Henri de Toulouse Lautrec staan nog volop in de belangstelling. Mucha creëerde een geheel eigen stijl door op het Hebreeuws geïnspireerde letters te gebruiken. Zijn getekende vrouwenfiguren waren vaak spaarzaam gekleed. Hij produceerde enorm veel. In 2006 was er nog een tentoonstelling in Rotterdam over zijn werk. Nog een voorbeeld van de Franse art nouveau zijn de metro-ingangen van Hector Guimard (1867-1942) in Parijs, voor velen de bekendste voorbeelden van de Franse art nouveau. In Frankrijk bloeide de art nouveau vooral in Parijs en Nancy (L’École de Nancy). Deze laatste stad ontwikkelde zich mede dankzij de activiteiten van de glas- en meubelontwerper Émile Gallé (1846-1904) rond 1900 tot een belangrijk centrum van vernieuwende architectuur en kunstnijverheid.


Jugendstil

Al in 1896 had de nieuwe jugendstil in Duitsland en Oostenrijk zijn naam gekregen door het tijdschrift "Die Jugend", een door Georg Hirth uitgegeven geïllustreerd weekblad "für Kunst & Leben" in München. Het lettertype had daar al de kenmerkende vormen van deze nieuwe stijl. Otto Eckmann illustreerde de eerste jaargangen met karakteristieke vignetten en randversieringen. Al in het eerste hoofdartikel brak Hirth een lans voor de kunstvernieuwing. De term Jugendstil verscheen in een tekst van de revue Insel vanRudolf Schröder, in hetzelfde jaar. In 1899 werd het tijdschrift "Die Woche" opgericht. Dat was de aanleiding voor Eckmann om zijn eigen alfabet te ontwikkelen voor de Rudhardsche Schriftgiesserei (Lettergieterij) in Offenbach, compleet met randversieringen en vignetten. Dit werd het klassieke schrift van de jugendstil. Het diende als voorbeeld voor alle later getekende lettertypen.
Duitse jugendstilontwerpers gebruikten gestileerde, natuurlijke elementen. Ze zijn vaak zo gestileerd dat er geen duidelijk planten- of dierenmotief te herkennen is. De kenmerkende zweepslag komen we natuurlijk ook tegen.
De beroemde Belgische architect Henry Van de Velde vestigde zich in Weimar. Daar versoberde zijn stijl en uiteindelijk werkte ook hij in deze gestileerde jugendstil.


womeninarthistory:

Vintage Post Card, La Pensée, Unknown Artist
Vintage Post Card, La Pensée, Unknown Artist


detournementsmineurs:

Comb by René Lalique comissioned by Cartier, early 1900.
Comb by René Lalique comissioned by Cartier, early 1900.



artdecoandartnouveau:

Art nouveau window (by uempe (only sporadically here))
Art nouveau window


rickinmar:


Tiffany Studio lamp in the Trumpet Creeper design….stained glass and bronze…from about 1910.  Most Tiffany lamp designs were conceived by a small group of women designers.
Tiffany Studio lamp in the Trumpet Creeper design….stained glass and bronze…from about 1910. Most Tiffany lamp designs were conceived by a small group of women designers.



cupoftea1:

Fiore di vita, Giovanni Battista Carpanetto,1902.
Fiore di vita, Giovanni Battista Carpanetto,1902.



stephanienouveau:

Did I ever show you this?  I can’t remember.
Moth and Mushroom Vase.  Pretty Big. Lots of Detail.  Fired it a few times to get it just perfect.
Moth and Mushroom Vase. 




musikgiggles:

Oscar Wilde’s Play Salome Illustrated by Aubrey Beardsley in a Striking Modern Aesthetic (1894)



dianadeluxe:



Art Nouveau - Hotel Hannon - Bruxelles - Serre ‘Jardin d'hiver’
Art Nouveau - Hotel Hannon - Bruxelles - Serre ‘Jardin d'hiver’ 



ephemeral-elegance:

Art Nouveau Embroidered Skirt, ca. 1900-05
Attributed to Callot Soeurs
via Palais Galliera
Art Nouveau Embroidered Skirt, ca. 1900-05



walzerjahrhundert:

Paul Emile Berthon, Portrait of Sarah Bernhardt, 1901
Paul Emile Berthon, Portrait of Sarah Bernhardt, 1901


starwarstyle:

A necklace for the Geonosian Queen.

The source is here. Wow, what a beauty.

A necklace for the Geonosian Queen.



mujeresartistas:

Élisabeth Sonrel - 

Fleurs des Eaux (sf)

Élisabeth Sonrel -  Fleurs des Eaux



detournementsmineurs:

An Important Diadem Comb in gold with a fiery central opal set amongst gold entrelacs of flowers and foliage enriched with plique-à-jour enamel, by Archibald Knox for Liberty & Cothe, UK, 19th Century.
An Important Diadem Comb in gold with a fiery central opal set amongst gold entrelacs of flowers and foliage enriched with plique-à-jour enamel, by Archibald Knox for Liberty & Cothe, UK, 19th Century.




moomindeco:

Art nouveau door

Art nouveau door







ein-bleistift-und-radiergummi:

Joseph Maria Olbrich, Zinn-Service um 1902 & Zinn-Weinservice um 1902.

Joseph Maria Olbrich, Zinn-Service um 1902 & Zinn-Weinservice um 1902.




walzerjahrhundert:

Art Nouveau Mascarons
Art Nouveau Mascarons




omgthatartifact:

Chest of Drawers
Carlo Bugatti, 1904
The Royal Ontario Museum
Chest of Drawers
Carlo Bugatti, 1904
The Royal Ontario Museum




Jugend magazine cover (Issue 47) by Julie Wolfthorn, 1897. Julie Wolfthorn (1864-1944) was a German-Jewish female painter who created many illustrations for Jugend and was a well known and established portrait painter in Germany. Since the art schools did not accept women at that time, she travelled to Paris in the 1890′s to learn painting techniques and skills. She later became involved with the Berlin Secession and became a prominent member of it. Among her clients and friends were many female artists and important figures in society. Her life did not end well though. She later died in her 70′s at a camp established by the SS for Jewish citizens. She was said to have continued her drawing despite the horrific conditions there.(Source: berlin-woman, wikipedia)
Jugend magazine cover (Issue 47) by Julie Wolfthorn, 1897. 
Julie Wolfthorn (1864-1944) was a German-Jewish female painter who created many illustrations for Jugend and was a well known and established portrait painter in Germany. Since the art schools did not accept women at that time, she travelled to Paris in the 1890′s to learn painting techniques and skills. She later became involved with the Berlin Secession and became a prominent member of it. Among her clients and friends were many female artists and important figures in society. Her life did not end well though. She later died in her 70′s at a camp established by the SS for Jewish citizens. She was said to have continued her drawing despite the horrific conditions there.



blanchisseuse:La Troupe de Mademoiselle Eglantine - Henri de Toulouse-Lautrec (1895)Animated by Artist 太阳_HUACHUN
La Troupe de Mademoiselle Eglantine - Henri de Toulouse-Lautrec (1895)



design-is-fine:

Heinrich Vogeler, book illustration, 1906-07. from the magazine Deutsche Kunst und Dekoration, Germany. Via University of Heidelberg
Heinrich Vogeler, book illustration, 1906-07. from the magazine Deutsche Kunst und Dekoration, Germany. Via University of Heidelberg




An advertisement for a wallpaper company (Charpentier-Deny) by Louis Théophile Hingre, 1890. Larger version.
An advertisement for a wallpaper company (Charpentier-Deny) by Louis Théophile Hingre, 1890. Larger version.




French art nouveau walnut serving table with inlaid floral design by Émile Gallé. From here.
French art nouveau walnut serving table with inlaid floral design by Émile Gallé.



urbantypo:

Elegante letters voor deze visch- en fruithandel. Het art-nouveauhuis werd in 1896 gebouwd door architect F.M.J Caron. (288/365) #amsterdam #iloveamsterdam
Elegant letters for this fish and fruit store. The art nouveau house was built in 1896 by architect F.M.J Caron. (288/365) #igamsterdam
Elegante letters voor deze visch- en fruithandel. Het art-nouveauhuis werd in 1896 gebouwd door architect F.M.J Caron




lonequixote:

Girl With Blue Veil ~ Gustav Klimt
Girl With Blue Veil Gustav Klimt



indigodreams:

Louis Chalon, figural lamp, circa 1900
Louis Chalon, figural lamp, circa 1900



kafkasapartment:

Compagnie Francaise des Chocolats et des Thés (The French Chocolate and Tea Company) c.1900. Théophile Alexandre Steinlen. Color lithograph
Compagnie Francaise des Chocolats et des Thés (The French Chocolate and Tea Company) c.1900. Théophile Alexandre Steinlen. Color lithograph




An Art nouveau building built in 1903 in the 16th arrondissement of Paris, France. Architect was Charles Klein and ceramist was Emile Muller. More info.
reblog + image from gusbarletto
An Art nouveau building built in 1903 in the 16th arrondissement of Paris, France. Architect was Charles Klein and ceramist was Emile Muller




whatisaurlidonthaveonew:

·»·Stunning·«·

Traced the original image back to here at a bed & breakfast in new orleans. Still wonderful.



mahtte:

Models posing in Alphonse Mucha’s studio, Rue Du Val de Grâce, Paris.
(Circa 1894)

mahtte:

Models posing in Alphonse Mucha’s studio, Rue Du Val de Grâce, Paris.
(Circa 1894)
Models posing in Alphonse Mucha’s studio, Rue Du Val de Grâce, Paris.
(Circa 1894)



indigodreams:

f-featherbrain:
 Jugend: Münchner illustrierte Wochenschrift für Kunst und Leben 
11.1906, Band 1 (Nr. 1-26)
Jugend: Münchner illustrierte Wochenschrift für Kunst und Leben



design-is-fine:

Henry van de Velde, fashion design, 1902

Maria Sèthe, wearing a dress designed by her husband, architect Henry van de Velde. It was designed to match the interiors in their home.


in-the-middle-of-a-daydream:

Art Nouveau Postcard

by Fernand Toussaint (1906)

Art Nouveau Postcard
by Fernand Toussaint (1906)




ufansius:

Ianthe fabric pattern - Liberty of London
Ianthe fabric pattern - Liberty of London



secesia:

The New Amsterdam Theatre, 1902-1903 by Herts & Tallant, New York City.
The New Amsterdam Theatre, 1902-1903 by Herts & Tallant, New York City.



fuckyeahmodernflapper:


Art noveau bat chandelier. Austria, 1900.
Art noveau bat chandelier. Austria, 1900.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten